Türkiye hikayesinin alıcısı yok

Hazine ve Maliye Bakanlığı’nın Borç Durumu Endişe Verici

Hazine ve Maliye Bakanı Mehmet Şimşek, uluslararası toplantılarda ‘Türkiye’nin hikayesi’nin birçok yatırımcıyı etkilediğini savunsa da, bakanlığının borç bulma konusunda bile zorluklar yaşadığı ortaya çıktı. Bakanlık tarafından paylaşılan iç borçlanma stratejisi raporunda, Mayıs-Temmuz 2024 döneminde dış borçların ödenmesine rağmen yeni dış borçlanma planının olmadığı belirtiliyor.

Mısıra Olan Borç

Rapora göre Hazine, 3 aylık dönemde toplam 874 milyar lira borç ödemeyi planlıyor; bunun 733.3 milyarı iç borç, 140.7 milyarı da dış borç olacak. Ancak aynı dönemde finansman ihtiyacının 803.7 milyarı iç borçlanmayla, 70.3 milyarı da diğer kaynaklarla karşılanacak ve dış borçlanma yapılmayacak. Kredi risk primindeki artış, Türkiye’nin borçlanma maliyetini yükseltiyor. Ekonomist Mahfi Eğilmez de durumu şu sözlerle özetledi: “Hazine programında dış borç ödemesi var ancak dış borçlanma planı yok. Bu durum, ya bize borç veren olmadığı ya da faizlerin yüksek olduğu anlamına gelebilir.”

Geçtiğimiz 19 Mart’ta gerçekleşen siyasi operasyonun ardından uluslararası sermaye, Şimşek’in başarısız programını sorgulamaya başladı. Kearney’nin araştırmasına göre Türkiye, 2025’te yabancı yatırımcıların en güvendiği 25 ülke arasına giremedi. Dahası, Türkiye listede sadece 25 gelişmekte olan ülke arasında 14. sırada yer alarak Arjantin, Mısır ve Tayland’ın gerisinde kaldı. Kearney İstanbul Ofisi Kıdemli Yöneticisi Emin Özuğur, Türkiye’nin çekiciliğinin artması için makroekonomik istikrar ve şeffaf yönetimin önemine dikkat çekti.

Yabancı Yatırımcılar ve Borsa İstanbul

Uluslararası sermaye, Türkiye’ye borç vermemek ve tahvillerini satmakla kalmayıp, Borsa İstanbul’a da ilgi göstermiyor. Güven erozyonu nedeniyle beklenen yabancı para girişi bir türlü gerçekleşmiyor. Bu durum, dünya piyasalarında Türk şirketlerinin payının azalmasına sebep oluyor. Ekonomist Emre Akçakmak’ın verilerine göre, MSCI’nin gelişen ülkeleri kapsayan endeksindeki Türk hisselerinin payı 2000 yılında %3.7 iken bu yıl %0.5’e kadar düştü. Endeksteki Türk hisseleri Filipinler ve Şili ile aynı seviyede bulunuyor.

Related Posts

İlk elektrikli Ferrari’yi ne zaman yollarda göreceğiz?

Reuters’ın haberine göre modelin resmi tanıtımı, Ferrari’nin Sermaye Piyasaları Günü’ne denk gelen 9 Ekim 2025’te, gelecek yıl üretimine başlanmasından önce gerçekleştirilecek . Modelin ismi henüz açıklanmadı ancak Elettrica’dan (ki tescili çoktan …

0 faizle kredi kampanyası: Otomobil alacaklar dikkat

Citroen, mayıs ayına özel olarak binek ve hafif ticari araç modellerinde sıfır faizli kredi kampanyası başlattı. Şirketten yapılan açıklamaya göre, kampanya kapsamında yeni Citroen C4’ün benzinli versiyonunda 150 bin lira için 12 ay vadeli ve yüzde 0 …

Emekliye promosyon için bankalar yarışta

Emekli aylıklarına enflasyon zammının yansıyacağı temmuz ayı yaklaşırken, aylık ödemelerini kendilerine çekmek isteyen bankalar arasındaki yarış da kızışıyor.

SPK’dan kripto varlık platformlarına yönelik “rezerv kanıtı” düzenlemesi

SPK’dan kripto varlık platformlarına yönelik “rezerv kanıtı” düzenlemesi

Türkiye’de hava yoluyla seyahat eden yolcu sayısı 64,2 milyonu aştı

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Türkiye’de nisanda 19 milyon 74 bin 321 yolcunun hava yoluyla seyahat ettiğini belirterek, “Ocak-nisan döneminde direkt transit yolcularla birlikte 64 milyon 250 bin 267 yolcuya hizmet verildi.” açıklamasında bulundu.

Borsada takas süresi kısalıyor: Yatırımcılar için yeni dönem başlıyor!

Borsada takas süresinin kısaltılması, işlem hacimlerinde önemli artışlara yol açabilir. Uzmanlar, bu değişikliğin yatırımcılar için daha hızlı işlem yapma imkanı sunacağını belirtiyor. Yatırımcılar ve aracı kurumlar, uyum sürecine hızla adapte olabilir.